Filipstads Bergslags Hembygdsförening

Nytt från oss

Stickcafé

Stickcafeét

Vid vackert och varmt väder sitter deltagarna gärna utomhus.

Fikat smakar extra bra i trevligt sällskap.

Välkommen hit på torsdagarna mellan klockan 10.00 – 12.00.

Kort om oss

Filipstads Bergslags Hembygdsförening som såg dagens ljus vid ett besök här 1922 av dåvarande landsantikvarien, professor Helge Kjellin.

Ordförande i föreningen blev dåvarande rektor Jalmar Furuskog, som redan från sin ungdom hade stark anknytning till hembygdsrörelsen. Tillsammans med andra studerande vid Uppsala universitet, startade han sammanslutningen Nationen och Hembygden, som vid det andra som vid det andra Värmländska ungdomsmötet i Filipstad år 1909 framträdde för offentligheten med en hembygdskurs i dåvarande Ordenshuset och där lektor G. Kallstenius talade om ”Den svenska folkmusiken” i anslutning till en spelmansafton med fiolmusik av A.P Thorén och Dan. Danielsson och där Thyra Freding – som redan då var i farten – talade om ”Lek och folkvisedans”.