Vi i Persbergsbygden

Våra evenemang

Vårt nästa planerade evenemang

Whiskeyprovning

Torbjörn hade tillsammans med Lasse Dullum ordnat en whiskeyprovning på Yngsvallen. Vi fick prova tre sorter med olika smak, styrka och ursprung. Efter provningen bjöd Birgitta och Petra på en god tacopaj med tillbehör. Kaka till kaffet bjöd Ingela Dullum på. Janne Qvist berättade om whiskeyresan till England med sin klubb Berså, en inte hela tiden behaglig tripp med sin avsaknad av planering.
En kväll med god stämning och ökande berusning.
Whiskeyprovning

Trevlig eftermiddag på Yngsvallen.

Det blev mysig julstämning när så många kom och åt vår Julsmörgås på lördagseftermiddag. Carl Juvels film visades under tiden vi drack kaffe och åt. Man kunde även köpa julpynt som några skolelever gjort. Julklappslotteriet vanns av Sony Juvel som får ett presentkort hos Filipstads köpmän.

Inger visar upp den aptitliga Julsmörgåsen.

Gästerna låter sig väl smaka.

Sista gubbvällen för säsongen.

Gubbkvällarna avslutades med korvgrillning. kaffe, lussebullar och det sedvanliga samtalen om händelser förr och nu. Vi år glada att gubbträffarna har haft en kraftigt sänkt medelålder i och med tillskottet av några ynglingar som är med på träffarna. Vi börjar igen nästa år den 11 januari kl 18.00.

Svampverket byggs

Gruvorna. Persbergs gruvor. Järnverksanläggningen i Persberg.
Efter 9 dygn var glidformsgjutningen klar, och taket kunde fastläggas på sin rätta plats. Stighöjden var 22 meter. 640 kubikmeter betong hade gjutits med en stighastighet av 1 dm i timmen.
Vart och ett av de båda 12-timmarsskiften hade syselsatt 26 byggnadsarbetare och 3 glidformsmontörer. Glidformsetappen är avslutad

Svampverket

Klicka på länken ovan så kommer till ett bildspel som i albumform visar bygget av Svampverket. Torbjörn Nordvall har gjort bildspelet.

Gubbkväll med filmvisning

På gubbkvällen visade vi Hackes DVD som innehöll film från Nordmarkshyttan museum, Hornkullens Silvergruva, Gåsgruvan, Villa Edros och Högbergsfältet. Vi fick även se filmen Fiske i Potten med Bror i huvudrollen. Stillbilder från Sollerön och Klubb 69 fick bli en bonus på slutet. Kaffe med diverse konditorivaror serverades gubbarna under filmvisningen.